*تبليغات جنجالي در خصوص حوادث 2012 از سوي غرب/ حادثه آسماني در سال 2012 از ديدگاه شيعه قابل تبيين نيست
وي با اشاره به اينکه صبر مطلوبترين گزينه در زمان قبل از ظهور است، افزود: در دعاي عصر غيبت امام عصر(عج) از خداوند درخواست ميشود که صبري به انسان داده شود که اگر ظهور عقب يا جلو افتاد، اعتراضي نداشته باشد، همچنين بخش ديگر روايات بر فراهم کردن شرايط ظهور تاکيد دارند.
حجتالاسلام بالادستيان در خصوص برخي شايعات مبني بر اينکه در سال 2012 زمين دچار حادثه آسماني ميشود و يا يک صيحه آسماني را مردم خواهد شنيد، اظهار داشت: واقع امر اين است که در رابطه با حوادثي که در سال 2012 بيان ميشود، از ديدگاه روايات شيعه قابل تبيين نيست، لذا آن ندا يا صيحه آسماني جزئياتش در روايات ذکر و تبيين شده است که قبل از قيام امام زمان (عج) ندايي از آسمان توسط جبرئيل سر داده ميشود.
*شيرينترين کلمه در نداي جبرئيل کلمه «مهدي» است/ غرب در تکاپوي القاي منجي بودن خود در جهان!
وي با تاکيد بر اينکه منظور از «ندا» در روايت بيان يک جمله است، ادامه داد: 28 حديث، محتواي نداي جبرئيل را بازگو ميکند که جبرئيل، حقانيت اهل بيت عليهمالسلام را اعلام ميکند و امام مهدي عجل الله تعالي فرجهالشريف را به جهانيان معرفي ميکند، به گونهاي که در روايات شيعه و سني نقل شده است که در اولين نداي جبرئيل شيرينترين کلمه براي مردم کلمه «مهدي» خواهد بود و در اثر اين ندا توده مردم به اباصالحالمهدي (عج) گرايش پيدا ميکنند، بنابراين آن چيزهايي که در مورد سال ???? گفته ميشود، بيشتر جنبه تبليغاتي دارد تا افکار عموم مردم را به سوي خود جلب کنند تا خودشان را به عنوان منجي جايگزين منجي الهي اديان از جمله شيعه معرفي کنند.
اين پژوهشگر مهدوي در خصوص اينکه چگونه يک کودک ? ساله توانست زعامت و امامت شيعه را بر عهده بگيرد، بيان داشت: در زمان امام حسن عسگري عليهالسلام و ائمه قبل از اين امام وضعيت به گونهاي بوده است که دشمنان نميگذاشتند، امامان عمر طولاني داشته باشند، لذا هر چه روزگار به زمان امام عصر ارواحناه فداه نزديک ميشود، دشمنان فشار بيشتر ميآوردند و ائمه هدي را در همان سنين جواني به شهادت ميرسانند.
*مخفي نگهداشتن ولادت امام عصر(عج) و معرفي او به خواص شيعه / تلاش امام حسن عسکري(ع) براي زنده نگهداشتن سلسله امامت
وي با بيان اينکه اگر دشمنان کاري به ائمه معصومين عليهمالسلام نداشتند، شايد امام مهدي عجل ال تعالي فرجهالشريف در سنين ميانسالي امامت را به عهده ميگرفتند، افزود: اين در شرايطي بود که دشمنان ميخواستند، نگذارند امام عصر(عج) به دنيا بيايد و يا اگر ايشان به دنيا آمدند، حضرت را به شهادت برسانند، لذا امام حسن عسگري عليهالسلام براي زنده نگاهداشتن سلسله امامت ? کار را مقابل هم انجام دادند، يکي مخفي نگه داشتن ولادت دردانهاش از دشمنان و ديگري معرفي آن حضرت به خواص شيعه - افراد مورد وثوق و رازدار- بود.
* قرآن شاهدي متقن براي دريافت منصب الهي در سنين کودکي/ حضرت يحيي و عيسي(ع) در کودکي رسول شدند/ امامت در سن 5 سالگي جاي تعجب ندارد
حجتالاسلام بالادستيان با اشاره به اينکه اباصالحالمهدي (عج) در همان دوران معجزاتي داشتند، از تلاش امام حسن عسکري عليهالسلام براي معرفي جايگاه امامت فرزندشان سخن گفت و تصريح کرد: در آيات قرآن اشارهاي به رسالت رسيدن برخي از انبياي الهي در سنين کودکي شده است، مانند حضرت عيسي عليهالسلام و حضرت يحيي عليهالسلام؛ «يَا يَحْيَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَيْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِيًّا»؛ «اى يحيى کتاب [خدا] را به جد و جهد بگير و از کودکى به او نبوت داديم»، يا «فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُوا کَيْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا»؛ «[مريم] به سوى [عيسى] اشاره کرد، گفتند: چگونه با کسى که در گهواره [و] کودک است، سخن بگوييم» که خود حضرت عيسي عليهالسلام جواب ميدهند «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»، اينها نمونههاي قرآني و روشني است که انسان در سنين کودکي ميتواند عهدهدار منصب الهي باشد.
*کسب معرفت به سوي عبوديت الهي و احياي امر ولايت از وظايف منتظران است
وي با تاکيد بر اينکه ائمه معصومين عليهمالسلام نور واحد هستند و امام زمان (عج) چيزي جداي از آنها نيست، در خصوص وظايف منتظران در قبال امام عصر(عج) افزود: در گام اول بايد انسان منتظر بر اساس معرفت درست به سمت عبوديت کامل الهي پيش رود و در بعد اجتماعي نيز به وظايف اجتماعي خود عمل کند، لذا امام صادق عليهالسلام در زمينه بعد اجتماعي منتظر ميفرمايند «رحم الله عبدا احيا امرنا »؛ « خدا رحمت کند کسي که امر ما -امر ولايت و امامت- را احيا کند» و همچنين فرمودند «شما حتي اگر وسيلهاي براي منزلتان خريداري ميکنيد، جهت و رويکردتان به سمتي باشد که بتوانيد با اين کار خدمتي به اهل بيت عليهمالسلام کنيد»، بنابراين در تمام کارها محور را امام معصوم قرار دهيم.
* هدايت باطني و دستگيري از مردم به اندازه قابليت فردي از سوي امام عصر(عج)/ رجوع به فقها تاريخي به اندازه صدر اسلام دارد
اين کارشناس مهدويت با بيان اينکه مديريت امام مهدي(عج) در هدايت باطني و دستگيري از مردم به اندازه قابليت و ظرفيتي که دارند، صورت ميگيرد، خاطرنشان کرد: بخش ديگر از مديريت امام زمان ارواحناه فداه به شکل غيرمستقيم است، آن هنگامي که امام علي عليهالسلام، «شريح» را به عنوان قاضي منصوب ميکند، در واقع قضاوت را از جانب امام علي انجام ميدهد يا اينکه هنگامي که اميرالمؤمنين مالک اشتر را به مصر و بصره ميفرستند، اين مقام از ناحيه آن حضرت به او تفويض شده است، بنابراين در دوران غيبت صغري امام عصر(عج) از طريق نواب اربعه و در زمان غيبت کبري از طريق نواب عام اين مقام تفويض شده است، لذا نقش مراجع و ولي فقيه در اين راستا قابل تبيين است، چرا که نه تنها امام مهدي(ع) بر اين امر دستور دادند، بلکه از صدر اسلام اين مطلب بوده است؛ يعني ولايت فقيه و مراجعه به نواب عام و فقها ريشه کاملاً قديمي دارد.
* ولي فقيه منصوب از سوي امام معصوم(ع)/ هر کس حکم ولي فقيه را نپذيرد، حکم خدا را سبک شمارده است
وي با اشاره به سير تاريخي رجوع به فقها از زمان صدر اسلام، ادامه داد: «عمر بن حنظله»، از امام صادق عليهالسلام سؤال مىکند که «اگر در مشکلاتى که مردم براى آن به حاکم يا به قضات منصوب از طرف حاکم مراجعه مىکنند، بين دو نفر شيعه رخ دهد، چه کنند؟ آيا مىتوانند به حاکم وقت يا قضات منصوب از ناحيه آنها، مراجعه کنند يا اينکه مراجعه به آنها حرام است؟»، حضرت (ع) فرمود «مراجعه به آنها حرام است، زيرا رجوع به آنها، رجوع به طاغوت است و خداى سبحان، مراجعه به طاغوت را نهى فرموده است»، دو مرتبه سؤال کرد «پس چه کنند؟» حضرت، با ذکر معيارهايى، علماى واجد شرايط را براى آنها معرفى کرده و سپس فرمود «در ميان خودتان از فقهاى شيعه، کسى را انتخاب کنيد و مشکلتان را از اين طريق حل کنيد، زيرا آنان منصوب از ناحيه من هستند و من، آنها را حاکم بر شما قرار دادم، اگر پس از مراجعه به آنان، بر طبق نظر ما براى آنها حکم کنند و طرفين دعوا، حکم آنها را نپذيرند، ما را رد کردهاند و حکم خدا را سبک شمردهاند و رد ما رد خداست و چنين شخصى، مشرک به خداست»، از اين حديث به روشنى استفاده مىشود که فقها به عنوان نواب امام در اين نيابت، منصوب شدهاند و نقش مردم صرفاً بيعت و پذيرش اين ولايت نيابتى است.
حجتالاسلام والمسلمين محمد امين بالادستيان کارشناس روايي مرکز تخصصي مهدويت در گفتوگويي ،با بيان اينکه کسب معرفت در خصوص امام زمان (عج) مهمتر از دانستن زمان ظهور است، ابراز داشت: در روايات تاکيد فراواني شده است که انسان به دنبال معرفت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجهالشريف باشد، چرا که اگر اين معرفت را به دست آورد، ديگر فرقي نميکند ظهور نزديک باشد يا به تاخير بيفتد.